Po likwidacji zakładów szybowcowych w Bielsku-Białej za inicjatywą kilku kluczowych osób doszło do połączenia się mniejszych firm z branży lotniczej w jedną strukturę.
Głównymi celami dla nowej struktury stały się:
- Instytucja wsparcia biznesu
- Wykorzystanie byłych terenów pokopalnianych
- Przywrócenie funkcji przemysłowych danego terenu
Pierwszy etap inwestycyjny obejmował:
- 10 tys m² hal produkcyjnych
- Budowę budynku kontroli lotów
- Pas startowy o długości 700m
Największe przeszkody I etapu inwestycyjnego:
- Brak drogi dojazdowej
- Słup Wysokiego Napięcia kolidujący z pasem startowym
- Firmy lotnicze wycofały się z udziału w projekcie
W przeciwdziałaniu problemom finansowania zrealizowano staraniami zarządu:
- Stworzenie nowych usług lotniczych
- Helipoland jako partner usługowy
- Zakłady Szybowcowe Edwarda Margańskiego
Początki budowy Lotniska Kaniów
Rozpoczęcie działania Lotniska Kaniów
Utworzenie drogi dojazdowej dzięki Starostwu Powiatowemu.
Pierwsze koncerny międzynarodowe:
- Galfa
- OMG
Budowa Lotniska Kaniów
- Rekultywacja 40ha terenów wokół Parku Techniki
- Zbudowano drogę dojazdową do kopalni KWK Silesia
- Modernizacja budynku hali praktyk po starej “Resortówce”
- Powstało 25tys m² powierzchni hal produkcyjnych
Hala obróbki przed modernizacją
Zmodernizowany budynek byłej "Resortówki"
Obecnie na terenie Parku Techniki działa 30 firm z kapitałami:
- Polskim
- Włoskim
- Belgijskim
- Holenderskim
- Niemieckim
- Czeskim
Zrekultywowano dotychczas łącznie ponad 60ha terenów pokopalnianych
W stałej obsłudze około 35 statków powietrznych
Szkoły lotnicze i śmigłowcowe
Loty widokowe i skoki spadochronowe
Własne dwa hangary do przechowywania statków powietrznych
Modernizacja pasa do wymiarów 947m x 24m
Przygotowanie instalacji oświetlenia pasa
Obecny stan EPKW Kaniów i Parku Techniki Lotniczej
Aktualne prace nad dalszym rozwinięcie usług Parku Technologicznego:
- Oczekiwanie na certyfikację wydłużenia pasa do 1035m
- Plany na 9 nowych hangarów
- Stworzenie miejsc dla 30 nowych firm
W ramach rozwoju Parku:
- Punkt sprzedaży Samolotów i Śmigłowców
- Uruchomienie terminala obsługi lotów biznesowych
- Stworzenie Lotniczej Ochotniczej Służby Ratunkowej
udział właścicieli śmigłowców w szkoleniach na potrzeby
TOPR / GOPR - Wydłużenie pasa startowego do 1300m – przesunięcie koryta rzeki Białej
- Dalsza rekultywacja terenów po kopalni KWK Silesia
- Stworzenie Centrum Zarządzania Kryzysowego
- Uruchomienie punktu wypożyczalni samochodów